Koppla av och stressa ner i vardagen

Stress är en naturlig reaktion som du har i kroppen som ger dig extra kraft i vardagen. Det som sker i kroppen är att hjärnan skickar signaler till resten av kroppen som gör dig spänd samt att blodtrycket ökar då hjärtat slår fortare. Som med det mesta i livet är måttliga doser att föredra men när exempelvis stressen blir påtaglig över en längre tid kan det få negativa effekter för dig. Detta eftersom kroppen går på alla cylindrar när stressen uppstår och gör den det över en längre tid kommer kroppen att känna av det i form av utmattning, huvudvärk, lättretlighet, stelhet samt smärta med mera. Sedan är stress väldigt individuellt då vissa klarar av det bättre än andra.

Idag är det fler som jobbar hemifrån på grund av pandemin och detta har medfört både för-och nackdelar. För en familj med barn har det inneburit en möjlighet att du kan spendera mer tid med dina barn samtidigt som du jobbar hemifrån. Är du stressad och har en familj med barn kan detta även påverka barnet. Ett barn kan lätt känna av stressen och därför kan en stressboll för barn https://fyndiq.se/barn/leksaker/pyssel/stressbollar/ vara ett smart alternativ. På detta sätt kan barnet fokusera på något annat och känna samt klämma på stressbollen för att koppla av i den stressiga miljön.

Känner du dig stressad läs mer om just ämnet stress så kan du få en bättre uppfattning om den och dess påverkan.

Tips på att stressa ner i vardagen

Utöver stressbollar som kan vara ett bra alternativ för barn, men även för vuxna som jobbar med ett stillasittande jobb, finns det en hel del metoder du kan använda dig av för att motverka stress och känna det där lugnet. Ett sådant tips kan vara att komma iväg till en lugn miljö och slappna av. Exempelvis kan det vara bra för själen att åka ut i naturen där du får ro och kan slappna av till naturens läten. Andra ting som är bra att ha i ryggsäcken om du känner dig stressad är att försöka djupandas. Detta kan du göra där du befinner dig för stunden och det kräver ingen ansträngning. När du djupandas kommer kroppen att bli mer avslappnad och pulsen går ner vilket får dig att koppla av och motverka stressen. Långsamma djupa andetag som du repeterar upp till 10-30 gånger vid varje tillfälle. Att vara fysiskt aktiv är också någonting som är vetenskapligt bevisat att det motverkar stress. Genom detta är du inte lika påtaglig mot stress eftersom träning i alla dess former förebygger stressens negativa effekter. Att hitta rutiner i vardagen för fysiskt aktivitet är att föredra oavsett om du ska ut på en lång promenad eller lyfta vikter på gymmet.